جزئیات مقاله

image

توصیه هایی برای شستشوی سبزیجات

 شستشوی سبزیجات از موارد مهمی است که عدم دقت در آن به یک تهدید جدی برای سلامت بدن تبدیل شود.با گرم شدن هوا، مصرف سبزی ها بیشتر می شود و بی دقتی در شستشوی این گروه از مواد غذایی می تواند باعث بروز بیماری های عفونی، به خصوص در کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی شود که به دلایلی سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

* قبل از شروع شستشوی سبزی ها، بهتر است آنها را در ظرفی بریزید و در کنار سینک ظرفشویی قرار دهید به این ترتیب سبزی های نشسته باعث آلودگی سطوح دیگر آشپزخانه نخواهند شد.

* قبل و بعد از شستشوی سبزی ها، 20 ثانیه دست هایتان را با آب گرم و صابون بشویید.

* سبزی ها را نه با آب داغ بشویید و نه با آب خیلی سرد، بهتر است از آب ولرم استفاده کنید تا کمترین آسیب را حین شستشو ببینند.

* سبزی ها را در حالی که زیر شیر آب قرار می دهید، با دستتان مالش دهید تا سطوح آنها بهتر پاک و گل و لایشان حذف شود.

* بهتر است سبزی هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم را بعد از پاکسازی و برداشتن قسمت های زرد، له شده و پلاسیده، چند دقیقه زیر شیر آب پرفشار قرار دهید و تمام سطوح آنها را با آب بشویید.

* برای شستن سبزی هایی که به دلیل نوع پرورششان، مدت طولانی تری با خاک در تماس هستند، از یک برس (که فقط مخصوص شستشوی سبزی هاست) استفاده کنید. مثلا سطوح سبزی هایی مانند سیب زمینی، هویج، ترب و تربچه، شلغم، چغندر و... را زیر شیر آب کمی برس بزنید.